간판투성이 전시도록
601BISANG, 2009무질서한 간판으로 뒤덮인 도시 풍경에 대한 대안으로 기획된 한글 간판 전시회 ‘간판투성이’ 도록. 전시 타이틀인 ‘간판투성이’ 글자를 해체하여 재조합한 표지는 도시 건물들의 복잡하고도 기하학적인 풍경을 형상화했다. 80여 페이지의 포토에세이는 작가의 눈으로 찾아낸 일상의 스토리텔링으로 도시속에서 공간속에서 또 사람속에서 간판이 어떤 존재여야하는지를 생각하게 하는 서막이다. 낡은 구조물과 자연의 생명력이 대비되는 공간을 배경으로 한 작품페이지는 ‘공간의 미학’ 콘셉트로 기획되었으며, 참여 작가들의 한글 타이포그래피에 대한 신선한 접근과 예술, 실험, 공공의 시각이 입체적으로 드러나도록 했다.
“Ganpantuseongi (A Web of Signs)” was an exhibition of signs in the Korean language designed to provide an alternative to today’s urban landscape, which is littered in a sea of chaotic signs. On the cover, deconstructed Korean characters were reassembled to form an image that depicts a complicated, geometric landscape of urban buildings. More than 80 pages of photo essays tell a story of everyday life as discovered by three photographers, providing a starting point that leads viewers to think about what signs should be like within urban spaces and among people. On the pages with art works (displayed signs), a juxtaposition is created between old, artificial structures and nature’s vitality. Spatial aesthetics were kept in mind with those pages so that they could reveal each artist’s creative approach toward Korean typography and their views on art, experimentation, and signs in the public eye.
본문